Voor jongeren

Hoe kom jij erachter wat je talenten zijn of hoe ontwikkel je nieuwe vaardigheden? Door iets voor een ander te doen. Klinkt gek, maar werkt echt. Door namelijk iets voor een ander te doen kom jij er zelf achter wat je belangrijk vindt in het leven. Je ontdekt welke studie of wat voor werk je leuk zou vinden en doet nieuwe skills op waar je misschien wel de rest van je leven wat aan hebt. En dat allemaal terwijl je iets voor iemand anders doet. Lekker bezig dus.

Maar om nou écht de stap te zetten om zomaar iets voor iemand anders te gaan doen is toch vaak groot. Hoe begin je? Hoeveel tijd kost het? Wat heb je er nou aan? Logische vragen die je jezelf kunt stellen en die je misschien wel tegenhouden om iets moois te gaan ondernemen.

En dat is precies waar wij je mee kunnen helpen. Met ons programma ga je letterlijk de hoogte in tijdens de klimsessie en ga je daarnaast in gesprek met ouderen. De reis die jij aflegt omhoog kun je zien als het leven: vol uitdagingen, kansen en mogelijkheden. Ons programma, ook wel een MDT genoemd, kun je makkelijk via je school aanvragen en kost niks.

 

Oké cool, en nu?

Nou heel simpel. Vertel je docent, begeleider, mentor of decaan over de programma’s van TINO-MDT en als het goed is, gebeurt de rest vanzelf.

Ohja, hadden we ook al verteld dat je na het volgen van een programma je lijst met ervaringen op je CV flink kunt updaten? Mooi meegenomen.

Deelnemers die jou voor gingen

Verteller Rob

“Ik vond het heel prettig om over diverse gebeurtenissen uit mijn leven te kun...

“Ik vond het heel prettig om over diverse gebeurtenissen uit mijn leven te kunnen vertellen. Jullie  mogen me vaker uitnodigen.”

- Verteller Rob

Janna (16)

Wat vond je van het klimmen? Eerst was ik best zenuwachtig omdat ik het nog nooi...

Wat vond je van het klimmen?

Eerst was ik best zenuwachtig omdat ik het nog nooit had gedaan. Ik durfde in het begin niet, maar toen ik de andere zag klimmen ben ik toch gegaan. De rest moedigde mij aan. Dat vond ik heel fijn waardoor het lukte om verder te klimmen.

Hoe vond je het gesprek met de oudere?

De oudere heeft veel verteld over zijn verleden en waar hij achteraf trots op is. Het was erg interessant want hij vertelde zijn verhaal op een boeiende manier. Het zet je aan het denken over waar je bij jezelf trots op mag zijn maar dat misschien helemaal niet zo bent.

Wat heb je geleerd tijdens het project?

Ik vind het spannend om iemand om hulp te vragen. Bij het klimmen durfde ik dat in het begin niet. Nu weet ik dat om hulp vragen mag en dat je de ander nodig hebt en de ander jou soms ook. Doordat ik werd aangemoedigd kreeg ik het gevoel dat de rest met mij mee klom. Het is fijn om mij te realiseren dat de ander mij soms ook nodig heeft.

Zou je het anderen aanraden?

Zeker, ik denk dat heel veel jongeren dit leuk vinden er veel van kunnen leren. Het is fijn dat het ook zo afwisselend is, een beetje doen, denken én durven!

- Janna (16)

Nienke (21)

“De eerste week vond ik erg spannend, ik had nog niet zo’n duidelijk bee...

“De eerste week vond ik erg spannend, ik had nog niet zo’n duidelijk beeld van wat we precies  zouden gaan doen. Na de eerste dag, waarop we wat uitleg kregen over het proces, had ik er  eigenlijk heel veel zin in. Mijn gesprekjes met mijn verteller Jan verliepen soepel en waren gezellig. Ik  had soms wel wat moeite met het gesprek leiden omdat Jan zo veel wist te vertellen en ik een en al  oor was. Ook had ik moeite met niet-herkende kennis vinden bij Jan. Als Jan een onderwerp  interessant vindt gaat hij zelf al veel onderzoek doen om er meer over te weten. Maar toen ik  eenmaal startte met mijn onderzoek bleek dat er nog best veel te vinden was waarvan ik verwachtte  dat Jan dat nog niet allemaal wist. Ook is Jan iemand die het onderzoek op zich al kan waarderen  waardoor ik iets minder druk voelde om al veel te vinden bij het onderzoek. 

Ik vond het heel leuk en het gaf me inspiratie om de presentaties van de anderen te zien, omdat ik  op die manier wellicht weer nieuwe ingangen kan bedenken voor mijn eigen onderzoek. Ik ben  benieuwd hoe ik dit onderzoek nu verder ga vormgeven om er zelf iets artistieks van te maken.” 

- Nienke (21)